Nederlands  français  English
Voorkeurstaal: Nederlands

Wij maken bedrijven, organisaties en overheden bestand tegen crisissen door hen te adviseren, op te leiden en te trainen in de domeinen risico, crisis en verandering.

Dankzij ons gedreven team en ons internationaal partnernetwerk ondersteunen we onze klanten optimaal, onder meer via 24/7 permanentie.

Daarnaast koppelen we voortdurend praktische expertise aan academische kennis en integreren we zo de nieuwste inzichten in onze werking.
Ons boek
Geen Commentaar! Communicatie in turbulente tijden (2010) is verkrijgbaar in de betere boekhandel.

Communicatiemiddelen

We schrijven onze expertise regelmatig neer in artikels en papers. Op deze pagina een overzicht van alle publicaties rond het thema Communicatiemiddelen.

Thesis: De rol van sociale media in de crisiscommunicatie van Belgische muziekfestivals
Artikel

Casestudy: een strategische middelenmix in crisistijd
Artikel

Deze casestudy bespreekt de nieuwe media die General Motors op de dag van hun faillissement inzette om strategische en actief hun crisiscommunicatie te voeren. Een voorsmaakje van ons boek Geen Commentaar!.

De 'missing link' tussen communicatiestrategie en -middelen
Paper, 28 pagina’s, Nederlandstalig

In deze whitepaper leggen we uit hoe we de geschikte middelen kunnen kiezen om onze communicatiedoelstellingen te bereiken. Enerzijds tonen we het belang van een overkoepelend bedrijfsbeleid, anderzijds tonen we hoe de doelstellingen in gerichte communicatieacties om te zetten. Door een individuele benadering van de doelgroepen kunnen we ten slotte per actie een geschikte middelenmix samenstellen. Drie jaar communicatieadvies praktisch benaderd in één whitepaper.

Interview: wat betekenen sociale media en crisiscommunicatie voor elkaar?
Artikel

Voor een onderzoek rond Communicatiemanagement (Arteveldehogeschool Gent) voerde Eliza De Waele enkele gesprekken met specialisten op het vlak van sociale media en crisiscommunicatie. Ze interviewde Stijn Pieters (crisiscommunicatieconsultant) en Tim Van Achte (expert communicatiemiddelen).

Heb ik die blog, Facebook, Twitter en RSS feed echt nodig in mijn communicatiemix?
Artikel

Met de komst van nieuwe communicatiemiddelen durven we wel eens onze strategie links te laten liggen om toch maar mee te doen met de nieuwste trends. Een betere aanpak is doelgericht campagnes uit te werken tot op het niveau van het individu en daarop een mix van communicatiemiddelen af te stemmen.

Discourse als communicatiemiddel bij veranderingen
Artikel

Vroeg of laat zien alle bedrijven en organisaties zich geconfronteerd met veranderingen. Moeten communicatieverantwoordelijken dan enkel waken over het doorgeven van de juiste boodschap of dienen ze communicatie net met een andere bril te bekijken?

Hoe een website optimaliseren tot een Google-bezoekersmagneet?
Artikel

Met webpagina's hoog in de zoekresultaten slaag je er in om je doelgroep ook via zoekmachines vlot te laten binnenkomen. Door de explosie van gepubliceerde internetpagina's is het echter geen gemakkelijke klus om net jouw website op de gegeerde hoge posities te krijgen. Toch kunnen we pagina's optimaliseren, en wel door in te spelen op de mechanismen waarmee Google resultaten weergeeft.

Een dringende overeenkomst
Artikel

'Blijf binnen en sluit ramen en deuren'. Het is een typische alarmeringsboodschap bestemd voor de bevolking die zich mogelijks in een noodsituatie bevindt. Om die aanbevelingen nog sneller bij de burger te brengen, hebben verschillende Belgische media en de Algemene Directie Crisiscentrum nu een officiële overeenkomst gesloten.

Seveso-campagne in de brievenbus
Artikel

Vorige maand viel bij elk huisgezin in ons land de Seveso-campagne in de bus. Naast enkele bondige vuistregels verwijst de folder ook naar de Seveso-site die een aantal nuttige applicaties herbergt. Al kan een en ander wel een stuk beter worden uitgewerkt.

De kunst om gehoord te worden
Artikel

Bij de ene lukt het moeiteloos, terwijl het voor anderen constant tegen een muur opboksen is. Hoe zorg je ervoor dat je toehoorders de oren spitsen en je boodschap duidelijk aankomt? Met enkele eenvoudige vaststellingen en een resem tips kom je in elk geval al een heel eind.

Monitoring: voor wie van buiten naar binnen wil werken
Artikel

Bij monitoring denken we spontaan aan persmonitoring tijdens crisissituaties, en dat is vaak een al te defensieve houding. Heel belangrijk is om naast de bedreigingen ook op zoek te gaan naar kansen en tendenzen. Zo kan een goed uitgebouwde monitoringsdienst fundamenten leggen voor de toekomst.

Het sms'je, kort maar krachtig
Artikel

De laatste jaren is het helemaal niet meer ongewoon om sms (vrijetijdslabel) en crisiscommunicatie (professioneel label) in één adem te vernoemen. Onderzoeken en tests in de overheids- en bedrijfsinterne crisiscommunicatie hebben dan ook steeds goede resultaten opgeleverd.

Het vuur, het wiel en de communicatie
Artikel

De communicatiewetenschap heeft het communicatieproces steeds vanuit verschillende invalshoeken proberen weer te geven. Of we nu vertrekken vanuit de wiskunde, psychologie of sociologie , één ding is zeker: communiceren gaat vanzelf, maar analyseren vraagt meer inspanning.

U bent gewaarschuwd!
Artikel

Technisch is het haast onmogelijk om bij een noodsituatie de hele bevolking snel en tegelijk te bereiken, en dus zal een zo breed mogelijke combinatie van de communicatiemiddelen onvermijdelijk zijn. Maar het belang van de voorbereidende fase vraagt minstens evenveel creativiteit wanneer het over communicatie gaat.

15 tips om meer uit uw e-mailcampagnes te halen
Artikel

Wereldwijd krijgt 80% van alle e-mails het etiket SPAM opgeplakt. En laat midden in dat zootje ongeregeld net dan jouw goed bedoelde e-mail, al dan niet ongevraagd, binnenvallen. Best interessant dus om even te reflecteren over hoe je vermijdt dat je e-mails niet samen met de ‘low priority’ e-mails in de prullenbak belanden. Wij hebben alvast enkele konijnen in de hoed.

Kan ook de elektronische post staken?
Artikel

Nu e-mail niet meer weg te denken is als communicatiemiddel, zetten stakingen bij de Post ons aan het denken over de betrouwbaarheid ervan. Hoe wordt e-mail bezorgd en waar liggen de risico's?

Blogging, een stoorzender?
Artikel

Waar weblogs of blogs vroeger vaak bleven steken bij puur persoonlijke dagboeken, zijn ze nu geëvolueerd naar een opiniërend kanaal met nogal wat invloed. Ook in bedrijven wordt vrolijk geblogd en dus kunnen de geposte berichten zowel opportuniteiten als gevaren voor organisaties betekenen. Een blog-strategie dringt zich op.

Een eigen stukje GoogleEarth
Artikel

GoogleMaps maakt het mogelijk op een eigen website interactieve topografische functies te voorzien. Deze aantrekkelijke open technologieën zorgen op een website niet vanzelfsprekend voor een beter resultaat. De technologiemix doelgericht afstemmen op bezoekersbehoeften blijft een sleutelfactor.

De keerzijde van gratis e-mailmarketing software
Artikel

E-mailmarketing kent de laatste jaren een explosieve groei. De kostprijs is laag en je bereikt met één muisklik makkelijk duizenden potentiële klanten. Helaas zitten vaak ook een aantal nadelen verstopt wanneer je met een gratis e-mailmarketingprogramma aan de slag gaat. PM legt daarom graag een aantal begrippen als spam of tagging onder de loep.

PDF, digitaal papier met mogelijkheden!
Artikel

Iedereen kent PDF-documenten, maar slechts een minderheid heeft weet van het brede spectrum aan mogelijkheden. Wanneer bedienen we ons het best van PDF, en wanneer kiezen we beter voor een ander formaat? En zijn er naast de voordelen, ook nadelen verbonden aan het formaat? PM zet enkele zaken op een rijtje.

Interne communicatie beweegt
Artikel

De bedrijfsjournaals van de jaren tachtig zijn vervangen door ingenieuze kabelkrantsystemen of intranettelevisie en straks doet ook digitale televisie een gooi naar de macht van interne communicatie. Ondanks de laagdrempeligheid van de technologie is video voor intern gebruik echter lang niet zo alom aanwezig als bij externe communicatie.

Het verschil tussen een graficus en een webdesigner
Artikel

In deze jobonzekere tijden is het belangrijk polyvalent te zijn en over een zeker kameleongehalte te beschikken. Kan een graficus daarom als webdesigner fungeren binnen een team en omgekeerd? Beiden zijn onmisbaar, wat niet noodzakelijk betekent dat ze in één en dezelfde persoon te vinden zijn.

Is Joomla geschikt voor mijn website/intranet/e-commerce project?
Artikel

Kiezen voor een open source CMS-pakket is op het eerste zicht een slimme zet. In de praktijk blijkt echter dat zo'n pakket niet in elke situatie de juiste oplossing is. Ontdek waarom PM uitsluitend producten op maat ontwikkelt en als een blok achter die keuze staat.

Verwachtingen en juridisch kader bij e-mailmarketing
Artikel

Wat is de basisregel van e-mailmarketing en hoe handelen we correct binnen het huidig juridisch kader? Het komt er op aan uw publiek te blijven boeien en een relatie uit te bouwen die gestoeld is op vertrouwen. Vergeet niet te starten met een opt-in-campagne zodat u niet als spammer wordt aanzien.

Public relations, what's it all about?
Artikel

Het was Edward Bernays die voor het eerst met de term public relations op de proppen kwam. Bernays wou de Amerikanen namelijk ’s land deelname aan WO I positief communiceren en gebruikte daartoe pr-technieken. Later dreef ook de Amerikaanse wetgeving de bedrijfswereld in de richting van pr.

Content zijn van content management
Artikel

De mogelijkheden op websites en de surfmechanismen zelf evolueren voortdurend. Daarom moeten de bouwstenen van een achterliggend CMS (Content Management System, beheersysteem voor de inhoud van een website) voortdurend worden bijgestuurd om zo moderne websites vlot te kunnen onderhouden.

Een huisstijl is een middel, geen doel
Artikel

Edgard Eeckman is communicatiemanager van het Universitair Ziekenhuis Brussel en partner van PM. Voor AdRem schreef Edgard een case over de herprofilering van naam, logo en huisstijl van het Brusselse Ziekenhuis. Hoe pak je zo'n ommezwaai aan en vooral, wat zijn de onderliggende fundamenten ervan? Een reconstructie.

Informeren om te (ver)trouwen
Artikel

Laat u niet leiden door websites die al te typisch zijn voor uw sector maar kies voor een eigen filosofie. Bemerk dat internetgebruikers op zoek zijn naar informatie en dat u hun vertrouwen wint wanneer ze die bij u vinden. Hou bij de creatie van uw informatiepagina's wel rekening met een aantal vuistregels.

Huisstijl voor huisstijlhandboeken
Artikel

Huisstijlhandboeken bestaan in alle maten en gewichten maar verschijnen vaak log en omslachtig. Een creatief medewerker kan best snel een praktische handleiding volgen in plaats van een hele lijst dogma's te moeten doorlopen. Het is ook altijd aangenamer als duidelijk is wat de achterliggende gedachte is van een kleur- of vormkeuze.

Welkom in PM’s archief / Welcome to PM’s archive


De opgevraagde pagina bevindt zich in ons archief. Om de gevraagde pagina te bekijken, sluit dit dialoogvenster. Wilt u liever verder gaan naar onze meest recente informatie, bezoek dan onze huidige website. Bedankt!

The requested page is available in our archive. To access the page, close this dialog. If you wish to proceed to our latest information, please visit our our current website. Thank you!